Terug naar Actueel

Een grote groep zorgboeren maakten afgelopen woensdag de presentatie van de inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ) mee. De inspecteurs van de IGJ gaven acte de presence op de ALV van BEZINN (de zorgboeren vereniging voor Drenthe, Groningen en Friesland).

Naast zo’n 60 aanmeldingen van zorgboeren die live aanwezig waren in de zaal, hadden er 198 mensen zich aangemeld voor de livestream die van de presentatie gemaakt werd.

Iedereen die ooit een inspectie heeft gehad, weet dat je op zo’n moment in ieder geval het gevoel hebt dat je je de hele tijd moet verdedigen. Een vraag als ‘maar waarom kijken jullie eigenlijk hier-en-hier naar?’ is op zo’n moment niet mogelijk. Deze avond was dat compleet anders. Elke vraag, zowel via de chat als live, werd zorgvuldig door de inspecteurs beantwoord.

In een goed uur, legden ze uit hoe ze vanuit het jij-kader komen tot de punten waar ze op controleren. Ook legden ze uit dat ze bijna altijd onverwacht komen, maar zich altijd flexibel proberen op te stellen om de dagelijks werkzaamheden zo min mogelijk te verstoren.

‘Wij controleren wat er werkelijk gebeurd’, aldus één van de inspecteurs. Als voorbeeld gaf hij een bedrijf die prima door de (papieren) audit van het kwaliteitssysteem was gekomen, maar waar de zorg in de praktijk zeer te wensen over liet. Zij gaven hierbij wel aan dat het in dit geval niet om een zorgboerderij ging. Dit riep gelijk vragen op uit de zaal omdat dus blijkbaar een goedgekeurde audit, geen garantie hoeft te zijn voor een soepel inspectiebezoek. Dat beaamde de inspecteurs: het gaat hen om wat er daadwerkelijk gebeurt. Om tot een oordeel daarin te komen, spreken ze niet alleen met medewerkers, management en ouders, maar ook met name met kinderen en met de gedragswetenschapper.

Als er iets in de ogen van de inspecteurs niet deugt, krijgt een zorgboerderij de mogelijkheid om dit op te lossen. Hier zijn geen voorgeschreven oplossingen voor: ‘Het gaat erom wat voor het specifieke bedrijf werkt’, aldus een van de inspecteurs. ‘Wij ontvangen het verbeterplan, maar gaan daarna nog een keer kijken of het ook gewerkt heeft.’  Soms vinden we dan dat er alsnog een verbetering mogelijk is.

Als voorbeeld droegen de inspecteurs een casus aan, waar kinderen tijdens het thee drinken kokend heet water of zich heen hadden gekregen. De oplossing van de zorginstelling was om voortaan geen hete thee meer te serveren. De inspecteurs hadden hier zo hun bedenkingen bij, omdat wat hun betreft het zeker niet noodzakelijk is om alle risico’s weg te nemen. Op die manier ontneem je namelijk de kinderen ook de mogelijkheid om risico’s in te schatten en daar lering uit te trekken.

Elk bezoek, elke inspectie is wat dat betreft dus maatwerk.

Voor meer informatie kun je kijken op de site van het IGJ. Daar staan niet alleen hun controle punten op, maar ook de verslagen die ze gemaakt hebben van voorgaande inspecties en wat ze voor verbeteringen verlangen.